Sony α DSLR-A300 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony α DSLR-A300 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Mike Oudt 18-02-2010
Geschreven voor: Sony α DSLR-A300 zwart

Heb deze camera 2e hands gekocht, samen met 18-50 lens van Sony, een 18-200 lens van Tamron, een 48-F1 flitser van Metz, een battery grip, een 2e batterij, een UV filter, een kleine camera tas en een grote camera rugtas waar alle spullen in kunnen.
Nu 1 jaar oud.
Prima camera. Met oud en nieuw foto's van vuurwerk gemaakt zonder flits. Prachtige foto's geworden. Veel foto's van het winterweer gemaakt, heel veel lovende reacties over de kwaliteit van de foto's gehad.
Bediening van de vele mogelijkheden moet je wel even uitzoeken, maar is niet onoverkomelijk.
Al met al, ZEEEEEEEEEER tevreden.

BramdB 13-11-2009
Geschreven voor: Sony α DSLR-A300 zwart

Deze camera nu een paar maanden in mijn bezit.
Ben een oud minolta gebruiker en had er toen Sony dit overnam wel flink de balen van. Zeker omdat de service van Sony niet top is. Toch uit eindelijk gekozen voor de Alpha 300. Vooral ook na het lezen van veel reviews in verschillende bladen en op internet. Kwam deze camera voor mij toch net iets beter uit dan de Canon en Nikon. (in deze prijsklasse)
Daarbij vond ik deze beter inde hand liggen.
De Alpha 350 niet genomen om dat deze trager was en de kleuren iets minder zouden zijn.

Hoe dan ook moest ik in het begin nog wel even zoeken en wennen. Het is toch net even anders dan de minolta.
Ik vind het een fijne camera, bij weinig licht is hij misschien wel wat ruis gevoelig. Ik ben wel een kritische kijker wat foto betreft. Heb de zelfde foto's aan andere laten zien die valt het niet op.
Het grootste nadeel van deze camera vind ik de pop-up flitser. Hier is door sony niet over na gedacht. Deze is zo kort en komt maar zo weinig omhoog dat je al heel snel een schaduw van je objectief in beeld hebt.
Heb nu een pop-up flitser diffuser gekocht bij een foto-shop in aalten
En voor nog geen €15,- is dit probleem voor 95% opgelost.
Maar hierom wel een 7 voor vormgeving

tripoux 05-11-2009
Geschreven voor: Sony α DSLR-A300 zwart

Intussen ben ik een half jaartje verder met de Minolta Alpha 300. Heb er een Carl Zeiss 16-80 lens en een Sony 100mm macrolens (2.8) bij gekocht.

Een prima camera en met de Carl Zeiss lens een topset. Wat een scherpe en heldere beelden!

De macrolens moet ik nog verder gaan ontdekken. Als vaste 100mm lens voldoet hij ook prima als portretlens.

DigiArie 10-08-2009
Geschreven voor: Sony α DSLR-A300 zwart

Heb deze camera afgelopen week binnengekregen en er het hele weekend mee gespeeld en geoefend zonder de handleiding te raadplegen. Uiteraard wel van de Auto stand gehaald. Is zeer eenvoudig te bedienen en maakt (samen met Sigma 18-200 lens en B+W 62mm uv filter) hele fraaie plaatjes! Ik vind het nu al een aanrader en moet hem nog verder ontdekken! Ben startende amateur fotograaf en de pro's onder ons zullen genoeg aan te merken hebben op een setje als hierboven genoemd. Maar voor een prijs van nog geen € 620 euro kun je denk ik niet veel beter krijgen (ok, de A350 zal nog wel gedumpt worden binnenkort maar dat is praktisch dezelfde camera)

bjw123 30-05-2009
Geschreven voor: Sony α DSLR-A300 zwart

Sinds paar dagen in bezit! Gekocht voor een leuke prijs bij BCC samen met de kitlens 18-70. Maakt alleszins redelijke foto's met de kitlens. Tevens de Beercan 70-210 van Minolta in gebruik. Super foto's, zelfs s'avonds met de flits ongekend mooie foto's (met flits) op toch een behoorlijke afstand, scherp en heel goed belicht!!
Tot zover de 1e bevindingen!
Bert

Pondje 20-12-2008
Geschreven voor: Sony α DSLR-A300 zwart

Zo, nu een paar weken in bezit van....
Camera voelt prima in de hand en de menusturing is logisch.
Ik was gewend aan een fuji S7000, wat ook een prima camera was. Ik moet nu ook echt mijn best doen willen de foto's met de Sony mooier zijn dan die van de Fuji, tot plezier van mijn dochter die de fuji nu heeft.
Ik had ook de oude minolta kitlenzen, vandaar de keuze Sony. Ik heb wel snel de kitlens 28-80 verwisseld voor de 35-105, want dat verschil is aanzienlijk. Ik snap nu ook waarom er zo'n aanbod is van objectieven is! Overigens wordt er op marktplaats wel fors overvraagd op wel relatief goede maar oude lenzen. Terug naar de Sony:
Ik denk dat ik erg kritisch ben maar dus zeker niet tevreden met elke foto! Met kunstlicht veel foto's niet echt scherp en flitser veroorzaakt bijna altijd knijpende ogen van mijn objecten. Ligt allemaal niet aan de camera, weet ik, en is ook een uitdaging om te stoeien met instellingen, want de af en toe voorbij komende ZEER FRAAIE PLAATJES, zijn bewijzende voor de klunzige fotograaf die ik (hopelijk) nog ben. Ik zie het als een avontuur, maar....tzt een ECHT goed objectief lijkt onafwendbaar dus ben al aan het sparen. Ik heb ook sterk het idee dat de camera veel meer kan dan dat de kitlens kan leveren.

dolf verstraelen 03-10-2008
Geschreven voor: Sony α DSLR-A300 zwart

Na de Sony dhc5, heb ik nu een de spiegelreflex A300 gekocht en ik moet zeggen dat hij uitstekend bevalt.
Mooie kleuren, prima scherpte en mede dank zij de TAMRON 18 - 250 mm lens een 13x zoommogelijkheid.
De camera ligt lekker in de hand en is niet overdreven zwaar. Ook het kantelbare scherm is een pluspunt.
Al met al een geweldige camera !

jill_ned 29-07-2008
Geschreven voor: Sony α DSLR-A300 zwart

Echt een geweldig toestel, erg gebruiksvriendelijk.
Maakt werkelijkwaar prachtige foto's. de live view en het kantelbaar scherm zijn fantastisch. Ik heb zelf een scandisk extreme 3 kaart er in zitten en moet zeggen dat foto's maken wel heel erg snel gaat.
Dit is echt een aanrader voor iemand die nog niet weet of twijfeld wat hij/zij wilt kopen.
Ook de Beeldstabilisatie zit in de body dus niet in de lens waardoor de lenzen lichter worden, ook de oude minolta lenzen kun je gebruiken.
Kortom een SUPER camera

harold_ned 23-07-2008
Geschreven voor: Sony α DSLR-A300 zwart

wat een super apparaat. Alles zit erop. gekozen ivm 'oude' minolta lenzen 18-80mm en 75-300mm. Van alles automatisch tot alles handmatig. Alles is mogelijk.

Leon Homburg 08-05-2008
Geschreven voor: Sony α DSLR-A300 zwart

Tjonge, wat een supercamera. Heb ervaring met de Nikon D40X hetgeen ook een uitstekend apparaat is, maar de alpha 300 is absoluut een aanrader. De uiteindelijke merkkeuze was, gezien het bezit van 'analoge' Minolta lenzen en externe flitser, natuurlijk duidelijk. Het moest een Sony worden. De A700 was te prijzig, maar sinds kort hebben we met de A100, 200 en 300 serie keuze genoeg! Live-view deed de balans in de A300-serie doorslaan. Handig als je regelmatig een (zonne)bril draagt, of gewoon die vette aanslag op het scherm zat bent. 14 megapixels heeft een normale huis-tuin-en-keuken fotograaf echt niet nodig (al was het alleen maar omdat je harde schijf zo snel vol zit), dus het werd de A300 body.

Live-view werkt heel goed, hoewel het de batterij wel sneller uit zal putten. Het scherm is niet naar alle kanten kantelbaar (alleen naar boven en beneden, niet naar links of rechts) maar het kantelmechaniek ziet er robuust uit. Door het scherm uit te klappen zodat je er van bovenaf opkijkt, kun je het tegen je borst plaatsen voor extra steun. In combinatie met de interne stabilisatie (werkt echt perfect!) kun je zo haarscherpe foto's maken onder moeilijke lichtomstandigheden. Enige nadeel van life-view is de lichtweerkaatsing van het scherm in felle (buiten)lichtomstandigheden. Zou ook door het scherm-beschermtransparantje (niet meegeleverd) kunnen komen, maar dat lijkt me sterk.

De Minolta lenzen en flitser uit 1995-'96 werken perfect. De A300 heeft een heeft een duidelijke menustructuur en goede display-indeling.

Na een kleine 300 foto's, waarvan bijna de helft life-view opnames, staat de accu op 5%. Het feit dat de stroomcapaciteit in procenten wordt uitgedrukt werkt natuurlijk veel plezieriger dan de gebruikelijke aflopende streepjes/blokjes.

Ben nog geen minpunt tegengekomen, of het moet het uiterlijk zijn. Maar om eerlijk te zijn ben ik nog geen design-DSLR tegen gekomen...